sunnuntai 16. joulukuuta 2012

 
 
Niin alkoivat joulukiireet Willa Stiinassa.
Olga-Martta kun saa jouluvieraita, entiseen tapaansa.
          Sisarensa Tyynehän se on tulossa perheineen yhteiseen joulunviettoon,
                 mutta sitä ennen on paljon tehtävää, niin joulusiivous, leipomukset kuin ne
perinteiset jouluherkutkin, jotka joulupöytää juhlistaa.
 
 
 
 
 
 
                        Olga-Martta aloitti joulusiivouksensa, mattojen tamppauksella.
                        Siinä pölyt sai kyytiä ja puhdasta tuli.
                        Uudet raitamatot olivatkin vain tuuletuksen  tarpeessa.


 



Pian tuli piparipurkki täyteen Olga-Martan
herkku pipareista ja entäs joululeivät,
hmmmm,..tuoksuu ainakin niin makealta, joululta!
Lanttu- ja porkkanalaatikot paistuu vanhassa puu-uunissa pian jälkilämmöllä.
Onneksi päiviä on vielä jäljellä, niin kaikki ajoissa valmistuu.





...vaan kuka on hän joka hiippailee talossa?
Kovin on kiinnostunut Olga-Martan puuhista
ja nurkat ja kaappien alustatkin hän tutkaille?
Hiljaa kulkee hän, liekkö tontulle vaikka sukua?



Tänään ahkeroitiin ystävän kanssa jouluisia havukransseja.
Willa-Stiinassa, ne löytävät somat, hyvät paikat
hyvää joulumieltä tuomaan.
Olga-Martta jatkaa joulun valmisteluja ja pian
se Joulu sitten jo tulla jollottaa...

Hyvää Joulun odotusta, jokaiselle!



perjantai 12. lokakuuta 2012

Lahja pienelle ystävälle



 Eräänä päivänä iloinen pieni naapurin tyttö Anki toi meille kutsun viisivuotis syntymä päivilleen.
Kutsu oli iloinen yllätys, niinpä ajattelin, että lahjankin tulisi olla sellainen.
 Mukavat muistot viime kesän pihaleikeistä herättivät idean Ankin omasta pienestä kesätuvasta.
Juuri sopiva soma lyhty löytyi marketista ja sitten vaan tuunaaminen alkoi.
Lattiasta aloitin, sen puulattiaksi rakensin, sytykelastuista.
Pitsiä verhoiksi ja raitamatto lattiaan.
Pienet tuolit maalasin valkoisiksi ja sopivan pöydän tein lankarullan puolasta ja metalli purkin kannesta.
Pientä ja somaa, pieneen tilaan.








Eikä aikaakaan kun pieni innokas kesäpyöräilijä
löysi tiensä Ankin kesätupaan.
Pyörän parkkeerasi kauniisti kesätuvan nurkalle ja  mansikoita kävi itsekseen herkuttelemaan.
Valmiilta näyttää, joten lahja Ankille on valmiina
päivänsankarille luovutettavaksi.
Lisäsin mukaan vielä pienen ledi-tuikun, jonka Anki voi sytyttää kesätuvan pöydälle syysiltojen iloksi.




 




Kesätuvan ovi varovasti kiinni ja avain naulaan.
Toivotaan mukavia leikkihetkiä Ankille, omaan
pieneen kesätupaan.

Iloista syntymäpäivää ihanalle, iloiselle
naapurin Ankille.

lauantai 15. syyskuuta 2012

Tästä rakentelut taas alkaa..

 


Lupaus Willa Stiinan rakentelun jatkamisesta alkaa hyvää vauhtia toteutua.
On aika siirtyä alimpaan kerrokseen, jonne tulossa Olga-Martallekin kylpyhuone.
Kalustot ovat olleet jo odottamassa, mutta seinä- ja lattiapinnoista aloitan.
Oma työpöytä näyttää vielä varsin siistiltä, vaikka muutakin siellä työn alla jo on. Työvalon suhteen parannusta luvassa.
                      




Rakenteluintoa sain lisää roppakaupalla, postin tuodessa
tilaamani ja niin paljon kehutun Mari Malmströmin Nukkekoti, Väinolän tapaan-kirjan.
Turhaan ei ole kirja kehuja saanut, vallan ihana ja innostava.
Entäpäs sitten uudet Jiiri-sakset jotka samassa postissa tulivat.
Miten ilman olen toimeen tullutkaan, niin tuntuivat heti käteviltä.
 Sujuvasti ja siististi puulistatkin leikkaantuivat.





 
 
Sillä aikaa kun Willa -Stiinan kylpyhuoneen seinät maalauksista kuivuivat syvennyin Marian kirjaan.
Siitä innostuneena, päätin heti kokeilla
uusia Jiirisaksia ja mallia perunakapoille.
Uskokaa tai älkää, ei se vaikeata ollut ollenkaan.
Taikataikinasta perunat pyöräytin ja niin on
Willa-Stiinan keittiössä kaksi kapallista ihania
uusia perunoita, kuin juuri maasta otettuna. 
 
Kylppäriremontti senkun jatkuu...

keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Syksyn merkit ja kerhon kehittelyä.

Syksyn merkit on jo ilmassa.

Pihatyöt uudessa kodissamme saimme melkein siihen pisteeseen
 kun olimme toivoneetkin.
Paljon jää pihan laittoa odottamaan ensi kevättä ja kesää.
Lyhdyt syttyy yksi toisensa jälkeen ja toivotamme näin syksylle terevetuloa!




Syksyn lupaus Olga-Martalle on vihdoin toteutumassa, nyt alkaa Willa Stiinassakin tapahtua, pitkän tauon jälkeen.
Ahkerasti on tämän ajan Olga-Martta jaksanut kukkiansa hoidella ja vuoroaan odottaa.





 
 


  Hyvä aloitus syksyn minipuuhille on käynnistellä oma kerhoa, jollaista paikkakunnallani ei ole.
Pienesti kahden naisen voimin sen syntyä kehiteltiin ja samalla varauduttiin jo "kahvitteluihin" isommallakin porukalla.
Somat kahvipurkit siinä juttelun lomassa syntyi.
Taidetaan laittaa sana kiertämään ja kutsua innokkaita nukkekotien ystäviä koolle.
Toisten ahkerien ja taitavien kerholaisten blogeja on luettu ja hyvät vinkit niistä otettu.    Joskopa mekin...


Toivotaan syksystämme kaunista ja aurinkoista, sekä annetaan ideoiden rönsytä ja ahkerien sormien aherrella.

perjantai 15. kesäkuuta 2012

Keväästä kesään

Tämä talvi on ollut elämässäni suurien muutosten aikaa.
Siihen liittyi paljon läheisen ikävää ja totuttelua erilaiseen
elämään. Iloakin ja uuden kodin ahkeraa rakentamista/kunnostamista
...vanhoihin raameihin (hirsitalomme rakennettu 1920).
Koko talvi, kevät ja kesän alkukin siinä on mennyt.
Pihapiirin kunnostustyöt nyt meneillään.
Willa Stiina on ollut aivan hiljaisena...odottanut aikaansa.
Onhan Olga-Martan koti vielä myös kesken, niin kuin
tämä meidänkin koti. Kaikella aikansa ja aika kaikella.
Lupaus Olga-Martalle on, että sielläkin remontti kyllä jatkuu.


Kesän kynnyksellä valmistui pihallemme,
uusi pieni, soma leikkimökki.
Willa Aapolaksi sen ristimme.
Nyt se odottaa pihan parhaalla paikalla
pieniä vieraita ja miksei vähän isompiakin.






Kesän herkkumansikat odottavat jo herkuttelijoita.
Sulassa sovussa siellä nalleperhekin kesästä nauttii.


Vanha pieni pannu hellalla jo keittäjälle valmiina.
Tuoksunkin voi jo melkein nenässä tunnistaa.

Aurinkoisia kesäpäiviä ja herkkuhetkiä meille kaikille.
Kerätään talteen kesäauringon energiaa, niin  syksyllä
taas jaksamme puuhastella monen moista.
Minä varmaan täytän Olga-Martalle antamani lupauksen.




tiistai 20. joulukuuta 2011

Kaikella aikansa..Nyt se on Joulun!

Pitkä tauko Willa Stiinan kuulumisista on nyt ohi ja pientä selitystä ehkä kaipaa.
Elämä toi syksyyn ja alku talveen paljon sellaista mitä ei ennalta arvannutkaan.
Se toi perheeseemme suuren surun, Isäni pois menon johdosta ja lopulta myös iloan
mitä uuden kodin ahkera remontointi toi tullessaan.
Niin lopulta Willa Stiinakin, Olga-Martan kera pakattiin muuttoautoon ja matka uuteen kotiin,
 vahvalle kivijalalle 1920-luvulla rakennettuun Aapolan vei tie.
Willa Stiina pääsi kunniapaikalle Aapolan valoisaan aulaan, jossa sen rakentamista on hyvä jatkaa.

Olga-Martalle muutto oli myös kova urakka,       mutta nyt alkaa tavarat löytää paikkansa ja  jouluvalmistelutkin on jo  loppusuoralla.  Ei ihme, että hymy on herkässä.

Iloinen jouluvieras saapui Willa Stiinaan.
Taisipa tuoda mukanaan iloisen joulumielenkin.
On aika hetki hengähtää ja joulun tunnelmasta nauttia.
Mikäs on heidän yhdessä Willa Stiinassa Joulua vietellä,






   








Pienet tontut jo sipsuttaa ja joulu on jo ovella.
Joulun rauhaa, rakkautta ja riemu mieltä!
Hyvää Joulua meille jokaiselle!      

Toivoo. Willa Stiinan väki      

tiistai 13. syyskuuta 2011

Valon iloa ja tunnelmaa



Pimeat syysillat ja odotettu sähkötarvikatilaus saapuivat lähes yhtäaikaa.
Luvattu asennus vain odotti sopivaa ajankohtaa ja niinhän se tuli sekin.
Onneksi on perhepiirissä ihan alan ammattilaisia, niin itse ei tarvinnut kuin Willa Stiina tyhjentää ja valaisinten paikat asentajille näyttää.



Mahdollisille uusille, tuleville valaisimille  "pistokepaikat"
 myös valmiiksi laitettiin.
Onhan Willa Stiinan kylpyhyone ja ruokasali vielä kovinkin keskeneräiset.
Lopputulokseen ei voitu muuta kuin olla niin tyytyväisiä.
 Kaunis kiitos ihanille asentajille!





 Eteisen tunnelmasta tuli vallan sisään kutsuva.
 Kyllä valaistuksella on merkityksensä.
 Sisääntulija näkee nyt hyvin jalkansa  kynnysmattoon pyyhkiä
 ja lähtijä löytää avaimensa naulasta,  ovenpielestä.






Vaan entäpä kattoterassin ihana tunnelma.
Lyhtyvalaisimet olivat sinne juuri oikeanlaiset ja valaistus sopivan pehmeä ja lämpöinen.
Mikäs on nyt terassilla istuskellessa,pimeistä syysilloista nautiskella.



Tässäpä koko komeus!
Tokihan niitä pistokkeita jäi vapaiksi odottamaan niin jalkalamppuja, kuin muitakin tunnelman tuojia.
Ja kylpyhuoneen peilinvierus valaisimet vain odottavat muun sisustuksen ensin valmistuvan.
Takkatuli on myös teon alla ja sen tunnelman esittelen heti uutuuttaan.
Nyt voi kalusteet ja tavarat laittaa omille paikoilleen ja Olga-Marttakin voi vaan nautiskella tunnelmasta
Willa Stiinassa.

Kaikella on aikansa ja paikkansa... nyt oli oikea 
aika saada valaistus Willa Stiinaan.